مردان و زنان هر دو در مورد چهره ها ترجیحات فوق را نشان می دهند، اما به طور کلی ترجیحات مردان بیشتر بارزتر است (رودز و همکاران، 1998). هنگام انتخاب همسر، مردان ممکن است اهمیت بیشتری به زیبایی ظاهری بدهند، در حالی که زنان به ویژگی هایی مانند قدرت و موقعیت نیز توجه می کنند. اما تعدادی از عوامل در میزان اهمیت - و زمان - ویژگی های چهره مردانه برای زنان نقش دارند.
یکی از عوامل جذابیت خود زن است: نشان داده شده است که ترجیح برای ویژگی های مردانه و متقارن برای زنانی که خود را جذاب تر می دانند، بیشتر است (لیتل، برت، پنتون-ووک، و پرت، 2001). یکی دیگر از زمانهای ماه است: میزان ترجیحات زنان برای ویژگیهای جذاب مختلف بهطور چشمگیری در طول چرخه تخمکگذاری در نوسان است.
گروهی از روانشناسان دانشگاه مکزیک ترجیحات تغییرپذیر زنان را برای مردان متقارن مطالعه کرده اند. آنها دریافتهاند که این ترجیح (که زنان نه تنها میتوانند آن را در تیشرتهایی که مردان متقارن با آن میخوابند، ببینند، بلکه بوی آن را حس میکنند) در زمان تخمکگذاری، زمانی که زن بیشترین باروری را دارد و شانس باروری در بالاترین حد خود قرار دارد، بهطور چشمگیری افزایش مییابد (گانگستاد). ، تورنهیل و گارور آپگار، 2005). ترجیح یک زن برای مردانی با ظاهر مردانه تر نیز همینطور است. اما این ترجیح در زمان های دیگر ماه کاهش می یابد. باز هم وانشناسی تکاملی توضیحی آماده ارائه می دهد.
انسانها مانند بسیاری از گونههای دیگر، از نظر اجتماعی تکهمسر هستند اما الزاماً از نظر جنسی تکهمسر نیستند. وقتی رابطه جنسی ممکن است منجر به باردار شدن شود، سلامتی و باروری است که به ویژه در یک همسر مطلوب است. اما ژنهای خوب به معنای سلامت جسمانی با ژنهای خوب از نظر شخصیت یکسان نیستند، و چیزی که یک اهداکننده خوب اسپرم را میسازد ممکن است بهترین شریک زندگی طولانیمدت، پرورش دهنده و مفید نباشد. طرف مقابل تستوسترون بالا، افزایش تمایل به پرخاشگری و رفتار ضد اجتماعی است، تمایل به رقابت به جای کمک. بنابراین، یک مرد با تستوسترون کمتر، که با ویژگیهای مردانه کمتر مشخص میشود، ممکن است بیشتر در مراقبت از فرزندان سرمایهگذاری کند (خواه پدر بیولوژیکی باشد یا نباشد) و بنابراین بهتر است برای طولانیمدت در اطراف باشد.
هزار کشتی
در اسطوره، زنان زیبا عقل مردان را مختل می کنند، حتی آنها را به جنگ وادار می کنند. ما اکنون می دانیم که حقیقتی در این ایده وجود دارد که مردان هنگام قرار گرفتن در معرض زیبایی زنانه تصمیمات بدتری می گیرند، و حتی در حال درک پایه عصبی هستیم. یک جفت محقق دانشگاه مک مستر دریافتند که نگاه کردن به عکسهای زنان جذاب (اما نه زنان غیرجذاب) باعث افزایش قابل توجهی در تخفیف تاخیر در مردان میشود - یعنی انتخاب یک پاداش فوری کوچکتر به جای پاداش بزرگتر (ویلسون و دالی، 2004). . این همان تمایلی است که به میزان بالایی در معتادان و سایرین با اختلال در خودکنترلی مشاهده می شود. جالب اینجاست که دیدن مردان جذاب بر تصمیمات زنان تأثیری نداشت.
اثر نابسامان صورت زیبا تا حدودی شامل آمیگدال می شود. فعال شدن آمیگدال که ارزش محرکهای اجتماعی را تشخیص میدهد، با تخفیف بیشتر انواع پاداشهای آینده همراه بوده است، و مطمئناً، این ناحیه مغز برای چهرههای جذاب بسیار قویتر از چهرههای هومهومتر فعالیت میکند. (این در واقع یک رابطه U شکل است؛ آمیگدال نیز توسط چهره های غیرجذاب به شدت فعال می شود؛ وینستون، اودوهرتی، کیلنر، پرت، و دولان، 2007).
چه در مردان و چه در زنان، چهره های جذاب باعث فعال شدن بیشتر در چندین ناحیه مغزی دیگر می شود که در پردازش پاداش ها نقش دارند. اینها شامل هسته اکومبنس است که در پاسخ به محرک های پاداش مانند پول نیز فعال می شود. قشر جلوی مغز داخلی؛ و قشر کمربندی قدامی، که ممکن است در شکل دادن به رفتار آینده از نتایج یادگیری پاداش نقش داشته باشد. در مردان (اما نه در زنان)، قشر اوربیتوفرونتال، ناحیهای که ارزش پاداش رفتارهای فعلی را ارزیابی میکند، نیز در پاسخ به چهرههای جذاب زنانه فعال میشود (Cloutier، Heatherton، Whalen، و Kelley، 2008).
خودت را زیبا کن
زیبایی ناعادلانه است همه نمی توانند با ژن های بزرگ متولد شوند. همه نمی توانند متقارن به دنیا بیایند. همه نمی توانند فریبنده به دنیا بیایند، خوب، متوسط. اما بدیهی است که عوامل زیادی در جذابیت نقش دارند که به طور بالقوه تحت کنترل ما هستند.
زنانی که آرایش میکردند بیشتر از شبهای بدون آرایش توسط مردان در یک بار نزدیکتر و سریعتر به آنها نزدیک میشد (Gueguen, 2008b). اندازههای تأثیر بر قضاوتهای زیبایی برای آرایش به اندازه ویژگیهای ساختاری صورت است که قبلاً ذکر شد (آزبورن، 2006).
داشتن خواب زیبایی کافی کاری است که همه می توانند برای افزایش ضریب زیبایی خود انجام دهند. گروهی از محققان سوئدی و هلندی آزمایشی را انجام دادند که در آن ناظران جذابیت (و همچنین سلامت) شرکت کنندگانی را که هم پس از یک دوره محرومیت از خواب و هم بعد از یک خواب خوب شبانه عکس گرفته شده بودند ارزیابی کردند (Axelsson, 2010). جای تعجب نیست که افرادی که کم خواب بودند نسبت به افرادی که استراحت داشتند به طور قابل توجهی جذابیت کمتری داشتند. آنها همچنین از سلامت کمتری برخوردار بودند.
و سپس احساساتی هستند که ما از طریق چهره خود نشان می دهیم. جای تعجب نیست که احساسات مثبت جذابیت را افزایش می دهند. برای مثال ما به سمت کسانی که لبخند می زنند کشیده می شویم. همانطور که وقتی آرایش می کردند، زنانی که در هنگام ورود به یک بار به مردان لبخند می زدند، بیشتر مورد نزدیک شدن قرار می گرفتند و مورد قضاوت مطلوب تری قرار می گرفتند (Gueguen, 2008a). حتی لبخندی که فقط در حاشیه دید فرد درک می شود، جذاب تر از چهره ای با حالت خنثی دیده می شود (بورن، کربن و هاتزلر، 2010). و چهرههای جذابی که لبخند میزنند حتی فعالیت بیشتری در قشر اوربیتوفرونتال نسبت به چهرههای جذاب با حالتهای خنثی ایجاد میکنند (O'Doherty و همکاران، 2003).
بنابراین پیام جاودانه علم روانشناسی اینجاست: زیبا باشید – یا تا می توانید زیبا باشید. لبخند بزنید و بخوابید و هر کاری که از دستتان بر می آید بکنید تا چهره تان جایزه شود. از دیگر مزایای اجتماعی آن، جذابیت در واقع مردم را دعوت می کند تا از جنبه های دیگر به جز تناسب اندام ژنتیکی، یاد بگیرند که شما از چه چیزی ساخته شده اید. بر اساس یک مطالعه جدید در دانشگاه بریتیش کلمبیا (Lorenzo, Biesanz, & Human, 2010)، افراد جذاب در واقع با دقت بیشتری مورد قضاوت قرار می گیرند - حداقل به ارزیابی های خود فرد آزمودنی نزدیک تر از جذابیت کمتری هستند. دیگران را به فراتر از برداشت اولیه می کشاند. محققان می نویسند: "مردم یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت می کنند، اما یک جلد زیبا باعث مطالعه دقیق تر می شود."